2. Keris Mas melalui novelnya bertajuk Saudagar Besar dari
Kuala Lumpur ada menekankan pembangunan insan melalui ilmu pengetahuan.
Bincangkan bagaimana ilmu pengetahuan diaplikasikan dalam pembangunan insan.
[25]
__________________________________________________________________________________
Skema pemarkahan:
A. Pengenalan [ 3 ]
F1: ilmu boleh ditakrifkan sebagai
pengetahuan dan kepandaian tentang sesuatu bidang yang disusun secara bersistem
F2: digunakan untuk menerangkan sesuatu
F3: Membangunkan
modal insan pada masa hadapan
Keluar
dari kepompong kemiskinan
F4: Membuka
peluang pekerjaan
F5: Melahirkan insan yang bermoral / beriman /
bertanggungjawan / amanah
F6: Dihormati
dan di sanjungi
Pilih 3 isi sahaja
1 isi = 1 markah (1 markah x 3
isi = 3 markah)
B. Isi [20]
F1: Ilmu perdagangan
H/C: Datuk Tan memberi pendidikan kepada anak-anaknya. Anak bongsu
menuntut di Universiti Malaya manakala anaknya yang sulung Robert menuntut di
London dalam bidang kejuruteraan Lombong. Dengan ilmu yang diberikan kepada
anak-anaknya itu diharapkan anak-anaknya, terutama Robert akan mengambil alih syarikat
yang diterajui oleh ayahnya.
Kesan:
perlu dikaitkan dengan pembangunan insan
F2: Ilmu Perlombongan
H/C: En.Muhammad telah menghantar Rahim belajar ke luar negara di
salah sebuah universiti terkenal di London dalam jurusan pengurusan Dagang
kerana bagi En. Muhammad ilmu pengurusan sangat penting dan kejayaan Rahim
lulus dengan memperolehi ijazah sarjana muda pengurusan Dagang tepat pada waktu
syarikat lombong lembah Tualang ditubuhkan. Rahim diharapkan akan mengambilalih
tempatnya suatu hari nanti.
Kesan:
perlu dikaitkan dengan pembangunan insan
F3: Ilmu agama
H/C: Lebai Maaruf dibesarkan di Surau, tetapi turut mempunyai
kelulusan dalam SPM kerana kebetulan di surau tempatnya belajar agama ada guru
sekolah yang berijazah yang mengajarnya hingga lulus SPM. Ilmu agama yang
diperolehinya di surau dimanfaatkan untuk mengajar mengaji penduduk Kampung
Pulai.
Kesan:
perlu dikaitkan dengan pembangunan insan
F4: Ilmu penanaman orkid
H/C: En.Muhammad memaklumkan kepada abangnya Penghulu Mahmud yang
isterinya Cik Puan Tipah hendak membuka ladang orkid di kawasam jeram Medang.
Tujuannya untuk mengajar anak-anak muda kampung ilmu menanam orkid untuk
dijadikan perniagaan. Matlamatnya untuk
membantu penduduk kampung Pulai keluar dari belenggu kemiskinan.
Kesan:
perlu dikaitkan dengan pembangunan insan
F5: Ilmu perniagaan runcit / kecil
H/C: Pak Salim menjalankan perniagaan kecil di Kampung Pulai dengan
membuka warung dan juga kedai runcit yang menjual pelbagai barangan yang
menjadi keperluan penduduk kampung.
Kesan:
perlu dikaitkan dengan pembangunan insan
F6: Ilmu pengurusan pejabat/kesetiausahaan
H/C: Mahani yang mendapat pendidikan sehingga tingkatan Lima meneruskan
pengajian dalam bidang kesetiausahaan. Setelah setiausaha En.Muhammad berhenti,
Mahani telah diterima menjadi setiausaha di Pejabatnya. Beliau merupakan
seorang setiausaha yang cekap bekerja dan pintar.
Kesan:
perlu dikaitkan dengan pembangunan insan
F7: Ilmu politik
H/C: YB Mohd. Yusof yang merupakan wakil rakyat memahami dan
menggunakan pengalaman dalam ilmu politik untuk terus mendapat sokongan rakyat
dengan berusaha mengadakan pelbagai projek bagi membantu rakyat antaranya
kerjasamanya dengan Encik Muhammad untuk memindahkan penduduk kampung Pulai ke
rancangan Felda.
Kesan:
perlu dikaitkan dengan pembangunan insan
F8: Ilmu pengurusan perhubungan awam.
H/C: Sudin yang mempunyai pengalaman berhubungan dengan pelbagai
lapisan masyarakat semasa menjadi broker
telah memudahkannya diterima sebagai wakil kepada wakil rakyat. Seterusnya dia
telah dilantik sebagai pegawai perhubungan raya Syarikat Lombong lembah Tualang
kerana kebolehannya berhubung dengan orang ramai.
Kesan:
perlu dikaitkan dengan pembangunan insan
Pilih 5 isi
sahaja
1 isi = 4
markah(1 markah fakta, 3 markah perbincangan)
5 isi = 5 x
4 markah = 20 markah
C: Penutup [ 2 ]
Penilaian/Pandangan/Rumusan/Kesimpulan/Cadangan
4 . Berdasarkan novel
Saudagar Besar dari Kuala Lumpur, bincangkan usaha yang boleh diambil oleh Encik Muhammad
sebagai ahli korporat untuk memelihara alam sekitar di Kampung Pulai. [25]
Skema pemarkaban A: Pengenalan (3]
-Latar
belakang Encik Muhammad
-Konsep
alam sekitar
F1.
Membatalkan sahaja hasrat membuka lombong di Kampung Pulai
Encik Muhammad sepatutnya tidak meneruskan
hasratnya untuk menjadikan Kampung Pulai itu sebagai kawasan perlombongan.
Penentangan Rahim, Lebai Maaruf, Jamaluddin (anak Pak Salim). dan Penghulu
Mahmud sudah sepatutnya disedari oleh Encik Muhammad.
Encik Muhammad yang terlalu mementingkan
kekayaan dirinya itu sepatutnya merancang untuk membangunkan Kampung Pulai
dengan projek perladangan yang tentu lebih sesuai dengan keadaan kampungnya itu
yang masih dikelilingi oleh kawasan hutan yang menghijau
F3.
Mencantikkan lagi Kampung Pulai dengan mempertahankan kebijauan yang ada di
situ melalui projek pelancongan/mengusahakan projek pelancongan
Encik Muhammad juga boleh membangunkan Kampung
Pulai ini dengan projek rekreasi yang berasaskan kepada industri pelancongan.
Jika projek ini yang dijalankan oleh Encik Muhammad, Kampung Pulai bukan sahaja
akan menjadi terus indah, tetapi penduduknya juga tidak perlu berpindah.
F4. Menanam semula tumbuhan-tumbuhan di
kawasan yang termusnah/Pemuliharaan habitat flora dan fauna
Encik Muhammad perlu merancang untuk menghijaukan
semula tanah lombong yang telah digunakan. Penimbunan semula tanah yang dikorek
itu harus dibuat secara terancang agar tanah yang tetah digunakan untuk
perlombongan itu boleh digunakan kembali, setidak-tidaknya dengan menanam
pokok-pokok biar kehijauan Kampung Pulai itu dapat dihidupkan kembali.
F5. Menghasilkan taman-taman rekreasi
Walaupun Kampung Pulai itu mungkin akan musnah oleh
kerakusan Encik Muhammad, tetapi sebagai manusia Encik Muhammad juga perlu
menyayangi alam sekitarnya. Untuk itu beliau perlu membina kawasan rekreasi di
sekitar tempat perlombongan tersebut. Ia bukan sahaja untuk kepentingan riadah
pekerja di kawasan lombong berkenaan, tetapi juga boleh membina daya tarikan
kepada penduduk yang masih tinggal di sekitar Kampung Pulai itu.
F6. Tanggungjawab sosial mengadakan kempen
dan seminar cinta akan alam sekitar
Demi mempertahankan kampung kelahirannya, Encik
Muhammad boleh sahaja menganjurkan kempen atau seminar tentang kepentingan
mencintai alam sekitar kepada orang ramai bagi menebus segala kesilapan yang
dilakukannya kerana memusnahkan alam sekitar di Kampung Pulai. Beliau juga
boleh menubuhkan tabung pemuliharaan alam sekitar bagi mcmbantu orang ramai
menghijaukan kawasan-kawasan lain yang masih belum dimusnahkan.
Pilih 5 isi
sahaja
I isi = 4
mark ah (1 markah fakta, 1 markah huraian, 1 markah perbincangan, 1 markah
contoh)
5 isi = 5x 4
markah = 20 markah
C: Penutup
[2]
Penilaian/pandangan/rumusan/kesimpulan/cadangan
Soalan 5
Sultan Muhammad Syah dalam
Sulalatus Salatin (Sejarah Melayu) merupakan pemimpin yang berpandangan jauh.
Baginda telah memperkenalkan aturan dan adat istiadat tertentu di Melaka.
Bincangkan pernyataan tersebut dalam konteks pembangunan negara. [25]
__________________________________________________________________________________
Skema permarkahan:
A. Pengenalan [3]
Latarbelakang
Sultan Muhammad Syah
Konsep
aturan [melibatkan hukuman, tidak melibatkan hukuman (ditegah)]
Konsep
adat istiadat (dalam istana dan luar istana)
B. Isi [20]
Aturan:
F1 larangan “kekuningan” dalam pakaian
seperti kain, baju, dan destar
F2 Larangan berbuat rumah bermanjungan
bertiang gantung
F3 Larangan membuat perahu yang bertigkap
berpenghadapan
F4 Larangan bergelang emas
F5 Larangan memakai barang kemas (tanpa
izin raja)
F6 Aturan memakai keris (keris dihadapan)
F7 Aturan berpayung (putih raja, kuning
anak raja)
Adat
Istiadat
F8 Susunan tertib menghadap raja
(Bendahara, Penghulu bendahari, Temenggung duduk
di seri balai)
F9 Memberi gelaran (Orang Besar-besar
menjemput jika ada yang dikurniakan “perserian”)
F10 Menyambut utusan (gendang, serunai,
nafiri, payung putih)
F11 Menyambut surat (bergajah / berkuda)
Pilih
5 isi sahaja (3 aturan dan 2 adat istiadat)
1
isi = 4 markah (1 markah fakta, 3 markah perbincangan yang dikaitkan dengan pembangunan negara, 1 markah contoh)
5
isi= 5 x 4 markah = 20 markah
C. Penutup [2]
Penilaian/pandangan/rumusan/kesimpulan/cadangan
Tiada ulasan:
Catat Ulasan