Khamis, 6 Februari 2014

SEMESTER 2: KESUSASTERAAN MELAYU KOMUNIKATIF(SULALATUS SALATIN)

Nilai kemanusiaan – Berbakti (Sulalatus Salatin)
F1:          Berbakti kepada negara dengan memberi sumbangan tenaga untuk berkawal pada waktu malam. (Farah & Damia)
H/C:       Kesanggupan untuk menyumbang tenaga dengan mengenepikan kedudukan demi untuk keselamatan rakyat yang diancam dengan kejadian kecurian. Sultan Alauddin Riayat Syah sanggup menyamar dan berkawal malam dengan memakai pakaian seperti pencuri bagi memudahkan beliau menangkap pencuri yang mengganas di Melaka. Jika sekiranya Sultan Alauddin Riayat Syah tidak sanggup berbakti kepada negara pasti kejadian kecurian akan lebih berleluasa dan pasti keselamatan rakyat akan tergugat. Sumbangan bakti dengan mengenepikan kedudukan akan mampu membentuk keperibadian yang mulia dan menjamin keselamatan negara.

F2:          Berbakti kepada raja dengan memberikan idea untuk menyelamatkan negara dari serangan ikan todak.(Rosni & Atikah)
H/C:       kebijaksanaan yang ada pada seseorang boleh digunakan untuk menghulurkan bakti kepada keselamatan negara. Seorang kanak-kanak pintar dalam peristiwa Singapura dilanggar todak telah berbakti kepada raja dengan mengemukakan idea agar menggunakan batang pisang bagi menangkis serangan ikan todak yang sebelum ini penduduk singapura menggunakan betis. Jika sekiranya Paduka Seri Maharaja tidak menerima idea yang diberikan oleh kanak-kanak tersebut pasti lebih ramai rakyat singapura akan terkorban dan ini akan menggugat keselamatan negara.Kebijaksanaan yang dikurniakan perlu dimanfaatkan untuk berbakti kepada negara agar ia dapat menyumbang untuk keselamatan negara.

F3:          Berbakti kepada negara dengan menggunakan keberanian menghadapi musuh. (Madiah & Azleen)
H/C:       Keberanian dalam menghadapi musuh boleh digunakan untuk menghulurkan bakti kepada keselamatan negara. Hang Tuah dengan berani menghadapi orang yang mengamuk demi menjaga keselamatan negara dari ancaman. Jika Hang Tuah tidak berani menghadapi musuh pasti dia tidak dapat menyumbangkan bakti kepada negara. Sewajarnyalah keberanian perlu digunakan dengan betul untuk tujuan berbakti kepada negara dan bangsa.

F4:          Berbakti kepada raja dengan sanggup berkorban biarpun terpaksa berdepan dengan najis. (Azira & Aqilah)
H/C:       Demi raja, biarpun terpaksa melakukan tugasan yang sukar dan boleh menjatuh maruah seseorang yang hendak berbakti akan sanggup melakukan apa sahaja. Laksamana Hang Tuah sanggup terjun ke dalam tangkungan najis bagi menyelamatkan kuda raja yang terjatuh dengan menambat tali bagi memudahkan orang lain mengangkatnya. Kebaktian ini dilakukan oleh mereka yang sanggup berkorban demi raja. Jika sekiranya Laksamana Hang Tuah tidak sanggup berbakti berbuat demikian pasti kuda raja akan mati dan ini akan menyebabkan raja sedih  kerana kuda tersebut sangat disayangi oleh Sultan Mansur Syah. Kebaktian dengan sanggup berkorban apa sahaja kepada raja dan negara wajar dicontohi oleh generasi hari ini.

F5:          Berbakti kepada raja dengan sanggup berlawan dengan sahabat sendiri (Farahana & Amirah)
H/C:       Berbakti kepada raja dengan menghulurkan bantuan untuk berlawan dengan penderhaka yang telah menyebabkan raja terpaksa meninggalkan istana. Hang Tuah biarpun baru sahaja bebas dari pasungan dan  dalam keadaan lemah masih mahu berbakti kepada sultan untuk berlawan dengan Hang jebat yang telah menderhaka demi untuk membela kematiannya. Kebaktian Hang Tuah kepada Sultan Mansur Syah demi menjaga maruah dan nama baik sultan. Sebaliknya jika Hang Tuah tidak sanggup berbakti berlawan dengan Hang jebat kemungkinan besar Hang Jebat akan terus beleluasa dan ini akan mencemarkan nama baik Sultan Mansur Syah. Generasi muda hari ini seharusnya sentiasa bersedia untuk berbakti kepada negara dan raja walau dalal keadaan apa sekali pun. (hlm. 141)

F6:          Berbakti kepada negara dalam menghadapi serangan musuh (Amira & Aizan)
H/C:       Rasa bertanggungjawab terhadap negara akan menyebabkan seseorang sanggup berbakti kepada negara dalam menghadapi serangan musuh. Tun Perak sanggup berbakti kepada Melaka yang berdepan dengan serangan Siam dengan membawa semua penduduk Kelang termasuklah golongan wanita dan kanak-kanak. Tun Perak berbuat demikian kerana mahu berbakti kepada negara dalam mengahdapi serangan Siam. Sikap bertanggungjawab Tun Perak yang sanggup berbakti telah berjaya menyelamatkan Melaka dari serangan Siam. Generasi hari ini seharusnya sanggup berbakti demi untuk memastikan keselamatan negara dari ancaman musuh. (hlm. 89)

F7:          Berbakti kepada negara dengan bekerjasama membuka negeri. (Aikal & Nurul Atiqah)
H/C:       Kesanggupan untuk menyumbang tenaga dengan saling bekerjasama bagi membuka sebuah negeri.Rakyat jelata sanggup bekerjasama  dengan menebas hutan belantara bagi membuka negeri. Jika sekiranya rakyat jelata tidak sanggup berbakti kepada raja dengan melakukan tugas menebang hutan pasti impian raja untuk membuka negeri baru tidak akan tercapai dan Singapura mungkintidak akan wujud. Sebagai pelajar kita perlu sanggup untuk berbakti dengan saling bekerjasama untuk menyumbangkan sesuatu kepada negara. (hlm.40)

F8:          Berbakti kepada raja dengan sanggup menyerahkan anak biarpun berdepan dengan risiko (Fakis & saipul)
H/C:       Biarpun mengetahui risiko yang terpaksa dihadapi, kesanggupan berbakti kepada raja akan membuatkan seseorang sanggup mengambil risiko. Demang Lebar Daun sanggup menyerahkan anaknya untuk dikahwini oleh Sang Sapurba biarpun dia mengetahui kemungkinan anaknya akan dijangkiti penyakit kedal sebagaimana gadis-gadis lain yang berkahwin dengan Sang Sapurba. Namun dia sanggup berbakti kepada raja dengan menyerahkan anaknya untuk dikahwinkan dengan Sang sapurba. Jika sekiranya Demang Lebar Daun tidak sanggup berbakti pasti dia akan menjadi kemurkaan raja dan ini akan mengeruhkan hubungan raja dengan rakyat. (hlm. 25)

F9:          Berbakti kepada negara dengan menggunakan kegagahan yang dimiliki. (Norhasmida & Nurul Asmaniza)
H/C:       kegagahan luar biasa yang dimiliki oleh seseorang boleh digunakan untuk berbakti kepada negara dan raja. Kegagahan luar biasa yang dimiliki oleh Badang telah dimanfaatkannya untuk berbakti kepada negara apabila dia berjaya menewaskan beberapa orang hulubalang yang gagah dalam pertarungan antara Badang dengan Nadi Bija Biakra dan Benderang. Kebaktian yang ditunjukkan oleh Badang menggunakan kegagahan yang dimilikinya telah berjaya mengangkat maruah Singapura yang memiliki hulubalang yang gagah. Jika sekiranya Badang tidak sanggup berbakti menggunakan kegagahannya pasti Singapura akan dilihat sebagai sebuah kerajaan yang lemah. Kegagahan yang dimiliki oleh seseorang individu seharusnya digunakan untuk menghulurkan bakti kepada negara. (hlm. 50 – 51)

F10:       Berbakti kepada raja dengan golongan pembesar membantu raja naik tahkta. (Maisarah & Zahira)
H/C:       Golongan pembesar mempunyai tanggungjawab untuk menabalkan seseorang raja menaiki takhta sesebuah kerajaan.Seri Nara Diraja dan pembesar-pembesar yang lain telah bekerjasama membantu Raja Kassim dalam perebutan takhta dengan Raja Rekan. Menerusi bantuan yang dihulurkan oleh bendahara akhirnya Raja Rekan berjaya dibunuh dan akhirnya Raja Kassim ditabalkan menjadi sultan dengan gelaran Sultan Muzaffar Syah. Jika sekiranya Para pembesar tidak membantu Raja Kassim dalam perebutan takhta tersebut pasti Raja Kassim tidak dapat berkuasa, kemungkinan tercetusnya perang saudara akan berlaku. (hlm. 85-86)

F11:       Berbakti kepada raja dengan sanggup berdepan dengan bahaya. (Faizie & Saifullah)
H/C:       Biarpun terpaksa berhadapan dengan kemungkinan akan terbunuh dengan situasi bahaya yang terpaksa ditempuhi, bakti kepada raja adalah suatu nilai kemanusiaan yang sentiasa menjadi pegangan masyarakat melayu tradisional. Sang Si Perba telah menitahkan hulubalangnya Permasku Mambang untuk membunuh ular sakti mona. Kesanggupan Permasku Mambang berbakti kepada raja telah membolehkannya membunuh ular yang berbahaya itu. Jika sekiranya Permasku Mambang tidak sanggup untuk berbakti kepada raja pasti ular mona sakti tidak akan dapat dibunuh dan ianya munkin akan mengancam keselamatan rakyat jelata. Biarpun berdepan dengan bahaya generasi hari ini sewajarnya perlu menyumbang bakti demi memastikan negara berada dalam keadaan selamat dari ancaman musuh. (hlm. 28)

F12:       Berbakti kepada raja menerusi kerjasama membuka negeri (Fatiah & Nasuha)

H/C:       Rakyat selalunya akan sentiasa bekerjasama bagi memastikan impian dan hasrat raja untuk membuka negeri. Semasa pembukaan negeri Melaka , setelah melihat kejadian aneh yang berlaku iatu anjing yang telah dihambat pelanduk, raja telah menitahkan rakyat jelata agar membuka negeri di kawasan tersebut. Rakyat yang sentiasa sanggup berbakti telah bekerjasama dengan menebas hutan di situ sehingga raja bertanyakan sebatang pohon yang ditebang yang namanya pokok melaka. Sempena nama pokok tersebut negeri Melaka telah mendapat nama. Jika rakyat tidak sanggup berbakti dan bekerjasama membuka negeri, pasti 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan